tisdag 30 september 2014

Race Tyskland!

Efter en resa på över 3000km så har vi nu varit nere i Tyskland och kört Yamaha R6 Dunlop Cup ihop med IDM.

Det var första gången jag körde en Yamaha R6 och även den första gången på Hockenheim. Men det gick ganska snabbt att komma in i motorcykelns fina egenskaper. Den var väldigt lätt att hantera men det finns självklart mycket att jobba på.

Både under träning och kval så hade jag problem med frambromsen, den varierade från varv till varv och jag var tvungen att justera den hela tiden. detta problem fortsatte trots att vi bytte bromsvätska, bromspump och broms skivor. Det var även en annan förare som tydligen hade samma problem.
Men det blev iaf mycket körning, jag låg ute hela passen och matade varv.
Jag kvalade på en 24:e plats av 39 förare. 

Söndag, racedag och ingen warm-up innan. Banan var upptorkande och det såg ut som att det skulle komma in regn igen. Vi tog beslutet att åka ut på regndäck då vi inte visste om det var flaggat som dry- eller wet-race. Efter sightseeing varvet så kände jag att banan var torr men ställde upp på startlinjen då vi fortfarande inte visste om det var dry- eller wet-race. Då fick vi höra att det var dry-race vilket innebär att om det skulle börja regna under racet så skulle det rödflaggas och alla får då åka in i depån och byta däck. Så nu när vi fick detta besked så rullade vi in i depån och satte på torrdäcken. Jag han inte åka ut under warm-up varvet och fick därför starta i depån.

Sist ut och ganska kalla däck så började jakten på dem andra. Jag körde nu nästan lika snabbt som tiden jag kvalat på när det var helt torrt. Jag lyckades till slut köra upp mig och kom i mål på en 21:a plats och känner mig nöjd med det.

Målet var att se hur tävlingarna gick till, vad cupen har att erbjuda samt hur motorcykeln känns. Det lyckades vi med och jag lovar att det var högre klass på förarna än vad jag trodde.

Lukas Trautmann som vann R6 klassen körde även i SSP600 som wildcard och låg även där och slogs om första platsen.

Jag har mycket att lära i den serien och känner att min utveckling kommer gå framåt om vi lyckas ta oss till Tyskland för att köra hela serien under 2015.

Nu jobbar vi på att ta oss dit!

Jag vill tacka Rikard Carlsson som har hjälpt till och även tipsat om serien. Även Rikard kör i denna klass men kunde tyvärr inte medverka senast på Hockenheim pga skada.

//Robert Gull

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar