onsdag 17 februari 2016

Stoppies på is, dag 1

Första dagen med stopppies på is gick mycket bättre än förväntat.
Bara att bygga ett däck som gav tillräckligt med fäste för att kunna göra en stoppie är en utmaning i sig. Så målet i början av dagen var att vi skulle lyckas få upp hojen på framhjulet. Det gick ganska snabbt så då flyttade vi fram målet till att rulla 20 meter. Ganska många försök gick och jag rullade oftast mellan 8-14 meter. Då bestämde vi oss för att gå in i stoppien med högre fart. Högre fart, kortare tid, längre stoppie. Jag tog mig förbi vårat mål på 20 meter och när dagen var slut så hade jag rullat 43.2 meter vilket jag är riktigt nöjd med då det är mer än dubbelt så långt mot vad jag har rullat på asfalt.


Kolla in videon :)

Varför gör jag då det här?

Bra fråga, jag vill utmana mig själv, sen så har det blivit en liten intern kamp mella mig och amerikanarna som kör på is. Det är nämligen så att Ryan Suchanek har rekord för längsta stoppien på is, även den snabbaste. Han har rullat ca: 92 meter och haft en ingångshastighet på över 180km/h vilket är hur grymt som helst. Svårslaget för någon som mig som saknar erfarenhet för stoppies.

Men jag har kul och tycker det rullar på ganska bra. Nu hoppas jag att det är kallt tills i helgen så jag kan få ett till test. Då är målet 50 meter :)!

//Robban

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar